Pages

Wednesday, June 26, 2013

Mengingkari sebagian syariah adalah kekafiran



“Beriman kepada sebahagian risalah dan mengingkari sebahagian yang lain itu juga kafir.” – Ibnu Taimiyah


“.....dengan mengatakan, “Kami beriman kepada sebahagian dan kami mengingkari sebahagian (yang lain),” serta bermaksud mengambil jalan tengah (iman atau kafir), merekalah orang-orang kafir yang sebenarnya. Dan Kami sediakan untuk orang-orang kafir tiu azab yang menghinakan.” (An Nisa, 4: 150-151)

“Apakah kamu beriman kepada sebahagian Kitab (Taurat) dan ingkar kepada sebahagian (yang lain)? Maka tidak ada balasan (yang pantas) bagi orang yang berbuat demikian di antara kamu selain kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari Kiamat mereka dikembalikan kepada azab yang paling berat. Dan Allah tidak lengah terhadap apa yang kamu kerjakan.” (Al-Baqarah, 2: 85)


Source: al-Munthalaq – Muhammad Ahmad ar-Rasyid

Monday, June 24, 2013

hendak masuk ke tempat syaitan pun perlu dibayar



Ibrahim bin Adham, pernah suatu ketika beliau hendak masuk ke sebuah tandas, lalu diminta bayaran oleh si penjaga tandas. 

Langsung dia menangis sambil berkata, “Ya Allah, hendak masuk ke tempat syaitan pun perlu dibayar apatah lagi hendak masuk ke tempat para Anbiya dan siddiqin berkumpul.”

Sunday, June 23, 2013

Syarat untuk ke Syurga


Nabi s.a.w bertanya kepada para sahabat, “Adakah kamu hendak masuk ke dalam syurga.”

Lalu para sahabat menjawab, “Ya, Rasulullah.”

Kalau kamu hendak masuk ke dalam syurga kamu mestilah melakukan 3 perkara ini;
i)                    pendekkan angan-angan
ii)                   letakkan kematian di hadapan kamu
iii)                 malu kepada Allah dengan sebenar-benar malu


*tak tahu diriwayatkan oleh siapa, sebab terdengar dekat radio. Huhu..

Thursday, March 28, 2013

And that’s how it has always been





It’s just the same old pattern. 

Looking back the way I am right now and before. It’s still the same. Never change.

No matter how many times I sigh or cry and say that I hate myself I still manage to overcome everything somehow.

So this time I also need to believe that in the end everything’s gonna be ok. And that’s how it has always been.

Smile.

Friday, March 15, 2013

“Kalau ada impian. Tuliskan.”



“Kalau ada impian. Tuliskan.” – Hilal Asyraf


Pernah tak lepas baca buku motivasi atau dengar pengisian yang menghairahkan jiwa terus jadi bersemangat hendak berubah. Lalu ditulis azam kita yang baru, apa yang hendak kita capai dan bagaimana hendak mencapai matlamat tersebut.

Tapi tak berapa lama lepas tu. Senyap. Diam. Longlai. Takde satu pun matlamat yang kita tulis tu yang kita buat. Azam hanya tinggal azam. Masih sama seperti yang semalam. Keep on repeating the same pattern.

Penat. Mengeluh. Marah dengan diri sendiri dan in the end kita ambil keputusan untuk tidur je. Tak nak buat pape dah.

“Aah..Biarlah, malas nak fikir dah. Aku tulis bukan aku buat pun baik aku tidur je.”

Senyum.

Jangan mengalah. Terus tuliskan matlamat anda. Terus lihat walau kadang menyakitkan bila tak mampu nak capai target atau tak mampu nak laksanakan apa yang kita tulis. Tetaplah lihat dan baca. Bacalah berulang kali, walau mungkin sekarang engkau masih belum buat, boleh jadi nanti engkau akan ada kekuatan untuk nak laksanakan juga perkara tu.

Jangan jadi seperti mereka yang sering berkata, “Alah..aku tulis pun bukan aku buat. Baik tak payah tulis.”

Kerana mereka ini adalah mereka yang sudah mengalah sebelum bermula. Yang tidak berani hendak bermula dengan sekadar menuliskan matlamat mereka. Dan kita walau sekadar menulis belum mampu melaksanakan. Inilah langkah pertama kita. Tetaplah diatas langkah yang sudah kita mulakan ini. Semoga kelak bisa berubah menjadi lebih baik. InsyaAllah.

Suatu ketika Hanzhalah r.a. menemui Abu Bakar r.a., lalu berkata, “Abu Bakar, aku melihat keadaanku sebagaimana keadaan orang munafik.”

Abu Bakar bertanya, “Mengapa?”

“Bukankah ketika bersama Rasululullah s.a.w ruh kita menjadi lembut dan jiwa kita meningkat, tetapi jika kita meninggalkan beliau, keadaan menjadi berubah-rubah?”

Maka Abu Bakar berkata, “Mari kita temui Rasulullah s.a.w.”

Nabi s.a.w bersabda, “Andaikata keadaanmu sebagaimana ketika di hadapanku, nescaya para malaikat akan menjabat tanganmu. Tetapi, sesaat-sesaatlah.”

“Sesungguhnya iman seseorang di antara kalian akan kusut (lusuh) di dalam batinnya sebagaimana kusutnya pakaian, maka mohonlah kepada Allah agar Dia memperbaharui iman di dalam hati kalian.” (HR Thabrani dan Hakim)

-Dipetik daripada buku “Deadline Your Life – Solikhin Abu Izzudin”