Pages

Wednesday, February 29, 2012

Doa agar dicintai



Suatu hari, Abu Hurairah datang bertemu dengan Nabi s.a.w. seraya berkata, “Wahai Nabi, saya ini tak disenangi oleh orang-orang lain, orang tak suka tengok saya, orang benci saya.”

Lalu Rasulullah s.a.w mengajarkannya satu doa:

“Ya Allah jadikan hambamu ini dicintai semua orang Islam yang melihat dan jadikan dia juga mencintai orang-orang beriman yang lain.”

Thursday, February 23, 2012

UAI - Nikah Awal Adalah Terbaik

click on the picture to enlarge

Wednesday, February 22, 2012

just wanna tell...

Just wanna tell u  my other weblog..

click the picture to go through..

Sunday, February 19, 2012

Patiently waiting for You


O you who believe! Seek help in patience and As-Salat (the prayer). Truly! Allah is with As-Sabirin (the patient ones).QS 2:153
Waiting is the best, when you’re waiting for the best :)
Patient is not about how you can wait, but how will you behave while waiting.


~copied from tersenyum-melihat-langit.tumblr~

Wednesday, February 15, 2012

Menjadi Suami yang Paling Baik

Note: Ditulis berdasarkan ceramah Ustaz Kazim Elias yang betajuk ‘Karenah Isteri”

Barangsiapa yang bersabar atas perangai isterinya, nescaya Allah beri pahala kepadanya sepertimana pahala Nabi Ayub a.s atas sebab sabar akan balanya.”

Menurut Imam Ghazali – suami yang baik adalah suami yang ‘Halim’ (Sabar)

Ada 5 situasi yang mana perempuan akan hilang akal dan kalau dapat bersabar dalam 5 situasi ini, jadilah kita suami yang paling baik:

i)                    Perempuan hilang akal, masa dia marah
ii)                   Perempuan hilang akal, masa dia tension
iii)                 Perempuan hilang akal, masa dia uzur
iv)                 Perempuan hilang akal, masa dia menopause
v)                  Perempuan hilang akal, masa dia ditimpa musibah

Ada beberapa isteri Nabi menjawab cakap Nabi tapi Nabi tak pulak marah, tak pulak tengking dan tak jugak bercakap. Nabi diam semalaman dan tak tidur sekali, Nabi keluar rumah pergi tidur di masjid.

“Kalau isteri berleter, semakin diam suami, semakin banyak pahala dia dapat, umpama Nabi Yunus a.s”

Dalam sebuah kisah, pernah seorang isteri Nabi tolak dada Nabi dan mak mertua Nabi kemudian pun memarahinya. Tapi apa reaksi Nabi? Nabi s.a.w cakap, “Biarkanlah olehmu wahai ibuku, maka bahwa sesungguhnya dia membuat lebih banyak daripada itu. Dia bela aku selama ni, setakat tolak dada apalah sangat.”

Nabi pesan jangan marah terhadap isteri, kalau tak suka satu perangai, sukalah perangai yang lain.
“Orang yang paling sempurna iman adalah orang yang paling baik terhadap isteri & anaknya.” – Hadis Arbain

P/S: untuk senior-senior dan kawan-kawan yang dah nak kahwin, gud luck dalam menjadi suami yang baik. ;P

Saturday, February 11, 2012

Kesenangan selepas Kesusahan

“Selepas datangnya kesusahan  baru akan adanya kesenangan”

Hmm...betul la kan, lepas kita dah bersusah payah dan dapat apa yang kita nak barulah kita akan rasa gembira sgt..baru rasa puas dgn apa yg kita dpt..

Kalaulah kita dpt kesenangan dulu tapi kemudian kesusahan itu datang.. Apalah maknanya kesenangan yg td.. dah tak terasa pun manisnya kan? Hilang begitu saja..

Tapi begitulah lumrah hidup.. sekejap di atas, sekejap di bawah.. sekejap tersenyum, namun sering jua tangis menjadi peneman..

Namun inilah yang menjadikan kita kuat. Setiap langkah yang  kita ambil, membawa bersama diri kita yang baru.

Untuk menjadi kuat atau sebaliknya, itu KITA SENDIRI yang tentukan. (n_n)

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." – (Al-Baqarah: 286)
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman." – (Al Imran: 139)